Tillbaka till nittiotalet

Tristessen kröp i min kropp likt myror i en myrstack. Facebook och Instagram kollades febrilt med mikrokorta mellanrum. Inga nya händelser. Jag plockade gurkbitar ur salladen med mina smutsiga fingrar. Maten var snart klar, men jag hade inte tid att vänta mer. Något behövdes göras. Något kul. 

Josefin, min lillsyster som aldrig är hemma längre, skred plötsligt in i köket iförd en klänning från 1992. 


- Vart fan har du fått tag på den där?
- Utklädningspåsen i ladan. Fashion.
- Ska vi?

Det var en svart trasig sopsäck fylld med kläder från barndomen. Minnen från förr. Malätna klädesplagg som luktade fukt och lite mögel. Vi slet upp allt och skrattade av förtjusning. Eufori och förväntan. Meningar som "Men GUUUUDH kommer du ihåg den här?" och "Fy fan vad fult!" upprepades om och om igen. Jag var väldigt noga med att dokumentera några utav outfitsen.


 
Fix the fucking dip dye or you will die. Josefin trädde på sin vår gemensamma moders helrör från 80-talet.

 
Jag fann mina jazzbyxor som jag sydde på syslöjden i Ullvi skola. Året var troligen 1999. De satt oväntat bra men de tog de emot en bit upp. Mina höfter är tydligen bredare nu än de var när jag var tio år. Även låren.

Till höger bär jag en hemmasydd kjol inklusive kavaj i ett festligt tyg med en spännande färg. Skorna var så gräsliga att de smälte in i gräset (hehehehehhe). De köpte jag i tron om att de var snygga en gång i tiden. De blev aldrig använda. Tur som fan. Vill Du ha dem? Maila mig på [email protected]


 
Josefin bär en, återigen, hemmasydd heldress i silvertyg och rave-kläder. Magtröjor i plysch och tights. Fest.




Här har ni klänningen från 1992. Och en frän cowboyhatt. 



Nu regnar det och jag ska ge upp dagen. Tack för allt!
Sofie Nordquist


 
 
 

Kommentarer
Postat av: C Jansson

Haha! Barn yard UFO:s !♡

2013-07-05 @ 23:02:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0