Enkla ägg

Det här med mat är överdrivet till den överdrivnaste gränsen. Den ska lagas, gärna en hel dag och gärna en trerätters. Helst av allt ska man också bjuda över vänner och/eller familj på den avancerade middagen, som alla undermedvetet leker att de är med i "Halv åtta hos mig". Helge Skoog's tråkiga skämt ekar i deras psykotiska och kändiskåta hjässor och filmkameror, som bara de själva ser, avbildar deras måltid runt ett IKEA-dukat köksbord.

Ett känt låtsaskocks-drag är att använda mängder av väldigt konstiga primörer och omanipulerat kött från en gård nära Dig. Färska kryddor får gärna stå snyggt i köksfönstret, alternativt på diskbänken. Det ska se ut som att det är helt naturligt att ha kryddor i små krukor lite överallt. Alla har det. Grönsaker är inredning. Den lättlagade pastan och Falukorven städade vi bort 2008.

Jag ska vara ärlig och säga att jag avskyr matlagning och har gjort det enda sedan hemkunskapen i Ullvi skola. Varför ska jag laga konstig mat med ingredienser som jag ej tycker smakar väl? Alla pratar om den odödliga gullöken. Den som sätter smak på allt OCH, enligt mig, är det absolut äckligaste man kan stoppa i en maträtt. Vad fan, den förstör precis allt och dess konsistens framkallar kräkreflexer i mitt svalg. Den krasar när den krossas mellan tänderna. Usch!!



Sluta upp med att tillbringa all Er vakna tid framför spisen och gör lika smarriga äggknäckemackor med Kalles kaviar som jag gör varje kväll. Jag gör ingen middag då jag lever ensam och inte behöver äta för att vara social med någon. Visst, skörbjugg står högst upp på min sjukdomslista just nu, men min fallrisk är inte hög ännu så jag kommer att fortsätta med min ensidiga kost tills jag stupar eller tills någon lagar maten åt mig. Utan lök. Ni får mer tid till annat om ni väljer att äta samma mat varje dag. Se på mig! Jag har jättemycket tid över som jag gärna tillbringar framför datorn eller tv:n.


Min kompis har en unge som är dönöjd med att bara gnessa lite med sina små mjölktänder mot äppleskalet och svälja det han förmår av fruktens kött. Han var nöjd såhär och placerade sedan den stora skrutten lite till höger på tv-rumsbordet. Lycklig kille.


Bon apetit /Sofie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0