Sportlov, dag 5


06:30 ringde klockan och det var dags att gå till skolan. Men inte vilken skola som helst, utan Ullvi skola. Den skolan som var min studieplats från 6-12 års ålder. Min ettriga lillasyster, Wilma, utför sina grundskolastudier där vareviga termin. Hon är tio år. 

Det var OBLIGATORISKT att vara utomhus innan det ringde in till första lektionen. Minnen. Första lektionen var fyrtio minuter (en evighet för tioåringar) och var till för att jobba med det man hade halkat efter i. Andra lektionen var SO. Barnen diskuterade hurvida det var att vara arbetslös. Själv fick jag sitta på sidan av och koka av irritation över deras poänglösa arrgument till varför man lika gärna kunde vara arbetslös och få ALFA-kassa istället för att ha ett riktigt jobb och tjäna ungefär lika mycket på det. Jag kände mig otroligt gammal. Musiklektionen startade efter en tiominutare till rast. Dötråkig lektion med siktet inställt på musikstilarna jazz och swing.

Bildlektionen varade i en hel timme. 60 minuter. Vi gjorde piprensargubbar och klädde dem med stuvbitar från tyger som jag sydde med i lågstadiet. Minnen. 11:10 LUNCHRAST! Sen var det värdelösa lektioner resten av dagen och jag somnade under lästimmen men min Medicinsk grundkurs-bok i knät. Jag kan även tillägga att min klädsel denna skoldag enbart bestod av en komplett mjukisdress. Jag fick även frågan: Varför röker du? några gånger.

Skolbussen tog oss hem och resan, som är på ca 6 km, kostade mig som vuxen 25 SEK. Kollektivtrafik!



Bilodlektionen i högsta blom. Det doftade ständigt gammalt tyg från 1990-talet. Minnen.



En tvättäkta skollunch med morötter, Keso, hemlagat potatismos och panerade crispies. God.



_____________________________________________________________________________________________



Förevigade även formen på det kvarliggande kaffet i våra Clas Ohlson-kaffekoppar. Sjyst kuwk!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0